Positivt Barnehagemiljø

Barnehagens grunntanke er Løft (løsningsfokusert tilnærming). Den grunnleggende tanken i løft er at det vi gir oppmerksomhet har en tendens til å gjenta seg. I stedet for å se etter det som er feil og rette opp dette, ser vi etter det som er riktig, for å finne ut hvordan man kan utnytte dette videre. Vi ser etter barnas styrker, fortrinn og kvaliteter og prøver å få fram det beste i dem. Vi har fokus på hva barna skal gjøre og ikke det de ikke skal gjøre

Satsingsområdet vårt er språklig og sosial kompetanse. Vi bruker ulike pedagogiske virkemiddel som har til hensikt å øke barnas sosiale kompetanse, den viktigste faktoren i arbeidet er å bygge videre på alt det positive barna gjør. Sosial kompetanse er en forutsetning for å fungere godt sammen med andre og omfatter ferdigheter, kunnskaper og holdninger som utvikles gjennom sosialt samspill. Vi voksne legger til rette for at alle barna skal få leke med andre, oppleve vennskap og beholde venner. Vi støtter barna i å se en sak fra flere synsvinkler og å ta andres perspektiv. Vi støtter barna i å sette egne grenser, respektere andre sine grenser og finne løsninger i konfliktsituasjoner. Verktøyene vi bruker er: Hjerteprogrammet, Nelly og Hamza, bokseriene Jeg-Du-Vi og Ti små vennebøker. I tillegg bruker vi Kari Pape sine prinsipper ved å kartlegge voksnes holdninger til enkeltbarn, og setter inn tiltak der vi ser det er nødvendig. Vi har også barnesamtaler med barna. En barnesamtale er en samtale mellom en voksen og et barn. De som har lite verbalt språk, får en lekestund sammen med en voksen. Dette gjør vi for å gi et barn full oppmerksomhet i en periode. Her kan vi fange opp barn som har noe de ønsker å fortelle oss voksne. Vi bruker også mye observasjon.

Barna skal gjennom dialog og samspill, støttes i å kommunisere, medvirke, lytte, forstå og skape mening. Vi voksne skal anerkjenne og respondere på barnas ulike verbale og nonverbale uttrykk, og støtte deres språkutvikling. Vi jobber i mindre grupper slik at alle barna får mye oppmerksomhet. Vi jobber med strukturert ordlæring, med munnmotoriske aktiviteter og øving av språklyder. Arbeid i mindre grupper foregår i hverdagen, i lekesituasjoner eller andre aktiviteter. Materiale vi bruker i språkgruppene er Språksprell, Myotopia, Begrepslæring, Snakkepakken m.m.

Vi ser viktigheten av et godt samarbeid med foreldrene og å ha god kontakt i hente- og bringesituasjonen. I tillegg blir foreldrene invitert på foreldrekaffe, foreldremøter, kurs, foreldresamtaler, Luciafeiring, julekonsert, påskefrokost, barn hjelper barn aksjon og dugnad. Barnehagen er foreldreeid slik at foreldrene har en aktiv rolle i styret og samarbeidsutvalget. Foreldrene arrangerer juletrefest og sommerfest.